Proses Kerja - Pengurusan Aduan Awam

 

  1. Terima aduan melalui laman web/surat/telefon/peti aduan/SMS 
  2. Fail dan rekod semua aduan
  3. Siasatan awal
  4. Kemukakan jawapan / maklum balas kepada Pengarah JAWI dalam tempoh 5 hari dari tarikh terima aduan
  5. Maklumkan kepada pengadu pengesahan penerimaan aduan dalam tempoh 5 hari dari tarikh terima aduan dan tempoh jangka aduan dapat dijawab kepada pengadu
  6. Hubungi desk officer setiap bahagian yang diadu untuk siasatan lanjut dan tarikh jangka jawapan dapat dikemukakan
  7. Terima jawapan daripada Ketua Bahagian dalam tempoh yang dijanjikan
  8. Kemukakan jawapan kepada pengadu
  9. Sediakan laporan bulanan kepada Jawatankuasa Pengurusan JAKIM mengenai status aduan jabatan
  10. Hantar laporan bulanan aduan awam kepada Biro Pengaduan Awam